DİVAN EDEBİYATI
Genel Özellikleri:
- Arap ve İran edebiyatlarının etkisiyle oluşmuş aydın zümrenin edebiyatıdır.
- Dil konu ve biçim özelliklerini de İran ve Araplardan almıştır.
- Eserlerin tamamı yazılıdır.
- Anonim ürünler yoktur.
- Düz yazı kullanmakla birlikte, şiir daha çok kullanılmıştır.
- Din dışı bireysel konulara yönelinmiştir.
- 13. yy dönemin başlangıcıdır.
- 19. yy. ikinci yarısına kadar devam etmiştir.
- Dil oldukça ağırdır.
- Saraydan destek gördüğü için “Saray Edebiyatı” da denilir.
Divan Şiiri:
- Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
- Çoğunlukla beyit kullanılmış, nadiren de dörtlük görülmüştür.
- Şarkı ve Tuyuğ dışındaki türler Arap-İran edebiyatlarından alınmıştır.
- Genellikle tam ve zengin kafiye kullanılmıştır.
- Parça güzelliğine önem verilir.
- Dil süslü ve sanatlıdır. Mazmun adı verilen çeşitli kalıplar kullanılır.
- Sanat sanat için yapılır.
- Konular genellikle soyuttur.
- Göz için kafiye anlayışı esastır.
- Dil Arapça ve Farsçadan oluşan Osmanlıcadır.
- Aşk, şarap, tabiat gibi konular ele alınır.
- Nazirecilik geleneği hâkimdir.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
A- Beyitlerle Yazılan Nazım Şekilleri
Gazel:
- Güzellik, aşk, kadın, şarap gibi konuları işler.
- En az 5 en çok 15 beyitten oluşur.
- Aruzun bütün kalıplarıyla yazılabilir.
- Uyak düzeni aşağıdaki gibidir.
------------ a --------- b ---------- c -------- d
------------ a --------- a ---------- a -------- a
- Gazelin ilk beyitine “matla”, son beyitine “makta” denir
- En güzel beyitine “beyt’ül gazel”, ya da “Şah beyit” denir.
- Genellikle konu bütünlüğü yoktur.
- Konu bütünlüğü olmayan gazellere “Yek-avaz” gazel denir.
- Konu bütünlüğü olan gazellere “Yek-ahenk” denir.
- Şairin mahlasının bulunduğu beyite “mahlashane” ya da “taçbeyit” denir.
Müstezat Gazel: Her dizesinden sonra aynı aruz kalıbının kısaltılmış şekliyle yapılan gazeldir.
Musammat Gazel: Dizelerin ortasında da uyak bulunan gazellerdir.
Terbî: Bir gazelin beyitlerine başka şair tarafından aynı ölçüde iki mısra eklenmesiyle oluşur.
Tahmis: Gazelin beyitleri arasına üç dize eklenmesidir.
Kaside:
- En az 33 en fazla 99 beyitten oluşur.
- Uyak düzeni aşağıdaki gibidir.
-------- a ------- b -------- c ------- d
-------- a ------- a -------- a ------- a
- Herhangi bir kişiyi övmek için yazılır.
- Kasidede bir şeyin tasvir edildiği bölüme “NESİB” denir.
- Nesibten sonra aynı vezinle söylenen gazale “TEGAZZÜL” denir.
- Asıl konuya geçişi sağlayan bölüme “GİRİZGAH” denir.
- Yazarın istediği kişiyi övdüğü bölüme “MEDHİYE” denir.
- Şairin kendisini övdüğü bölüme “FAHRİYE” denir.
- Şairin övdüğü kişi ve yakınları için dua ettiği bölüme “DUA” denir.
- Allah’ın birliğini anlatan kasidelere “ Tevhid” denir.
- Allah’a dua etmek için yazılan kasidelere “Münacat” denir.
- Herhangi birisini övmek için yazılanlara “Methiye” denir.
- Peygamberi övmek için yazılan kasideler “Naat” denir.
- Birisini eleştirmek için yazılanlara “Hicviye” denir.
- Ölen birisinin arkasından yazılan kasidelere “Mersiye” denir.
- Nesib bölümündeki konuya göre adlandırılır. ( Su kasidesi, Kış kasidesi )
- En güzel beyitine “beyt’ül kasid” denir.
Mesnevi:
- Roman ve hikayenin yerini tutan türdür.
- Beyit sınırı yoktur.
- Kafiye düzeni aşağıdaki gibidir.
-------- a ------- b ------- c ------- d
-------- a ------- b ------- c ------- d
- Efsaneler, kahramanlıklar ve aşk konuları sıklıkla işlenir.
- Beş mesneviden oluşan şekillere “HAMSE” denir.
- Türk edebiyatındaki ilk örneği “Kutadgu Bilig” dir.
- En iyi örnekleri “Hüsn-ü Aşk”, “Leyla vü Mecnun”, “Mesnevi” de görülür.
B- Bentlerle Yazılanlar
Rubai:
- Kafiye düzeni “aaxa” şeklindedir.
- Aruzun belli kalıplarıyla yazılır.
- Genellikle felsefi konular işlenir.
- Ömer Hayam ve Mevlana’nın rubaileri meşhurdur.
- Tek dörtlük halinde yazılır.
- Günümüzde canlılığını koruyan bir türdür.
Tuyuğ:
- Divan edebiyatına Türklerin kattığı bir türdür.
- Felsefi konular sıklıkla işlenir.
- Kafiye düzeni “aaxa” şeklindedir.
- Kadı Burhaneddin’in tuyuğları meşhurdur.
- Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün vezniyle yazılır.
Murabba:
- Bentlerle yazılmış nazım türüdür.
- 3 ile 7 bent arasındadır.
- aaaa / bbba / ccca şeklinde kafiye düzeni vardır.
- Genellikle tasavvufi konular işlenir.
Şarkı:
- Türklerin divan edebiyatına kattığı bir türdür.
- Aşk, kadın, şarap konuları işlenmiştir.
- En az 2 en fazla 5 dörtlükten oluşur.
- Son zamanlarda müzik eşliğinde söylenmiştir.
- Nedim bu türün en başarılı örneklerini vermiştir.
- Üçüncü mısralara “Miyan” adı verilir.
Terkib-i Bent:
- 5 ile 10 bent arasında oluşur.
- Bentler 5 ile 10 beyitten oluşur.
- Uyak düzeni aşağıdaki şekildedir.
I- aa / xa / xa / xa / bb
II- cc / xc / xc / xc / dd
- Mersiyeler çoğunlukla bu türde yazılır.
- Son beyite “vasıta” beyiti denir.
- Didaktik felsefi konular işlenir.
- Ziya Paşa bu türde önemli örnekler vermiştir.
Terci-i Bent:
- Terkib-i bentten farklı olarak vasıta beyit aynen tekrarlanır.
- Daha çok din ve felsefe konuları işlenir.
Serbest Müstezat:
- Kısa ve uzun dizelerin oluşturduğu türdür.
- Kısa mısraların ölçüsü şiirin ölçüsünün bir parçasıdır.
- Ölçüye dikkat edilmez.
- Fransız edebiyatından dilimize girmiştir.
- Özellikle Servet-i Fünun ve Fecri Ati şairleri tarafından sık kullanılmıştır.
Sone:
- 14 dizeden oluşmaktadır.
- abba / abba / ccd / ede şeklinde uyaklanır.
- İtalyan edebiyatından dilimize geçmiştir.
Terza-rima:
- Üçlükler halinde yazılır.
- İtalyan edebiyatı ürünüdür. Edebiyatımıza Fransız edebiyatından girmiştir.
- aba / bcb / cdc / ded / efe / f şeklinde uyaklanır.
Divan Edebiyatı Şairleri
Hoca Dehhani:
- 13. yy. da yaşamış bir şairdir.
- Divan edebiyatının kurucusu sayılır.
- Özellikle din dışı konularda şiirler yamıştır.
- Farsça “Selçuklu Şehnamesi” adlı eseri vardır. 20 bin beyit civarındadır.
Sultan Veled:
- Mevlana’nın oğludur. Farsça yazmıştır.
- “İbtidanâme”, “İntihâname”, “Rübabnâme” adlı eserleri vardır.
Aşık Paşa:
- Türkçe’nin büyük savunucusudur.
- Hece ölçüsüyle de yazmıştır.
- “Garipnâme” adlı didaktik eseri önemlidir.
Ahmedi:
- 14. yy. ın en büyük şairidir.
- İlk “Divan” hazırlayan şairdir. ( Bu yüzden asıl kurucu sayılır.)
- Din dışı konuları işlemiştir.
- “Divan”, “İskendernâme”, “Cemşid ü Hurşit” adlı eserleri önemlidir.
- Osmanlı tarihi de yazmıştır.
Gülşehri:
- 14. yy.ın önemli şairlerindendir.
- Attar’dan çevirdiği “Mantıku’t Tayr” adlı eseriyle tanınmıştır.
- “Feleknâme” adlı farsça bir eseri de vardır.
Kadı Burhanettin:
- 14. yy. da yaşamış sultan şairdir.
- Aruz ve heceyi kullanmıştır.
- Tuyuğları ile tanınır.
- “Divan” adlı eseri vardır.
Nesimi:
- 14. yy. şairlerinden olup Azeri şivesi kullanmıştır.
- Özellikle tuyuğlarıyla tanınmıştır.
- Hurufi inancına bağlıdır.
- Türkçe ve Farsça olmak üzere iki divanı vardır.
- Derisi yüzülerek öldürülmüştür.
Şeyhi:
- 15. yy. da yaşamıi bir şairdir.
- “Harnâme”, “Hüsrev ü Şirin” ve “Divan” vardır.
- En iyi Hüsrev ü Şirin çevirisi kabul edilir.
Ahmet Paşa:
- 15. yy. dönemi şairlerindendir.
- 16. yy şairlerini de önemli ölçüde etkilemiştir.
- “Divan” önemli eseridir.
Necati Bey:
- Mahallileşme akımını başlatmıştır.
- Bilinen tek eseri “Divan” ıdır.
- Türkçe kalıpları sıklıkla kullanmıştır.
Süleyman Çelebi:
- 15. yy şairidir.
- “Vesiletü’n Necat” ( Mevlit ) adlı önemli eser vardır.
Ali Şir Nevâi:
- 15. yy. Çağatay edebiyatı şairlerindendir.
- Türkçe’nin en büyük temsilcilerindendir.
- Muhakemet’ül Lügateyn ( Türkçe-Farsça karşılaştırması )
- Mecâlisü’n Nefais ( İlk Şairler Tezkiresidir )
- Mizânü’l Evzan ( Aruz Vezni İncelemesidir )
- Hamse sahibidir.
- 4 Türkçe Divan’ı ve 1 Farsça Divan’ı vardır.
Fuzuli:
- 16. yy. şairlerindendir. Azeri Türkçesiyle şiirler yazmıştır.
- Platonik aşk anlayışına sahip lirik bir şairdir.
- “Leyla vü Mecnun” hikayesi en önemli eseridir.
- Arapça, Farsça, Türkçe “Divan”ı vardır.
- Şikayetnâme, Beng ü Bade, Heft Cam, Rind ü Zahid, Hadikatü’s Süeda, Hadis-i Erbain önemli eserleri arasındadır.
Baki:
- 16. yy. şairlerinden olup din dışı konularda yazmıştır.
- Sultan’uş Şüara kabul edilir.
- Gazellerin yer aldığı Türkçe “Divan”ı vardır.
- “Kanuni Mersiye”si bir başka önemli eseridir.
- Ayrıca Arapça ve Farsça’dan tercümeleri de vardır.
Bağdatlı Ruhi:
- 17. yy. kaside şairlerindendir.
- Dönemin bozukluklarını şiirlerine yansıtmıştır.
- “Divan” ı ve “Terkib-i Bend”i ile ünlüdür.
- Ziya Paşa’yı etkilemiştir.
Nef’i:
- 17. yy. kaside şairlerindendir. Hicivleriyle ünlüdür.
- Dili Ağır ve sanatlarla süslüdür.
- Türkçe ve Farsça “Divan”ı vardır.
- “Siham-ı Kaza” en önemli eseridir.
Nabi:
- 17. yy didaktik şiirinin en büyük üstadıdır.
- “Türkçe Divan”, “Farsça Divan”, “Hayriye” ( Öğütler ), “Hayrabad”,
“Tuhfet’ül Harameyn”, “Sûrname” önemli eserlerindendir.
Nedim:
- Lale Devri eğlencelerini şiirlerine yansıtan bir şairdir.
- Özellikle şarkılarıyla tanınır.
- “İstanbul Şairi” olarak anılır.
- Mahalli akımdan etkilenmiş hece ölçüsüyle de şiirler yazmıştır.
- “Divan”ı vardır.
Şeyh Galip:
- Divan edebiyatının son büyük şairidir.
- Galata mevlevihanesinde Şeyhlik yapmıştır.
- Sebk-i Hindi ( Hint Üslubu ) den etklilenmiştir.
- “Divan”ı ve “Hüsn-ü Aşk” (İlahi Aşk) önemli eserlerindendir.
- Dili ağır ve süslüdür.
Divan Nesri
Özellikleri:
- Arapça ve Farsça’dan çok etkilenilmiştir.
- Cümleler bağlaçlarla uzatılmıştır.
- Secilere sıklıkla yer verilmiştir.
- İlmi konularda yazılanlarda sanatsız anlatım dikkat çeker.
- Sade ve süslü olmak üzere iki grupta incelenir.
Sade Nesir:
- Daha çok bilimsel konularda yazılır.
- Yabancı sözcük sayısı azdır.
- Bazı sade nesir örnekleri:
Seydi Ali Reis --- Mirat’ül Memâlik
Aşıkpaşazade --- Tevarih-i Ali Osman
Mercimek Ahmet --- Kabusnâme
Evliya Çelebi --- Seyahatname
Sanatlı Nesir:
- Şiirdeki süsten ve gösterişten etkilenmiştir.
- Bu türün en büyük temsilcisi Sinan Paşa’dır
Tezkire: Günümüzdeki biyografinin karşılığıdır. Mecâlisü’n Nefâis ilk tezkiredir.
Heşt Behişt ( Sehi Bey Tezkiresi ) önemlidir.
Siyer: Peygamberimizin hayatının anlatıldığı eserlerdir. ( Siyer-i Nebi )
Hilye: Hz. Muhammet ve dört halifenin çeşitli özelliklerini anlatır.
Mektup: Divan edebiyatında “Münşeat” olarak adlandırılır. ( Şikayetname )
Seyahatname: Gezi yazısı türündedir. Seyahatname ( Evliya Çelebi ),
Mirat’ül Memalik ( Seydi Ali Reis ), Mihnet-i Keşan ( İzzet Molla )
Sefaretnâme: Büyükelçilerin yazmış olduğu erlerdir.
Paris Sefaretnâmesi (28 Mehmet Çelebi), Viyana Sefaretnâmesi ( Kara Mehmet )
Sûrnâme: Sünnet ve düğünlerin anlatıldığı türdür.
Şehrengiz: Şehir güzelliklerinin anlatıldığı eserlerdir.
Gazavetnâme: Din uğruna yapılmış olan savaşlar anlatılır.
Sinan Paşa:
- İyi bir matematikçi, tasavvufçu ve şairdir.
- Süslü nesir ilk temsilcisidir.
- Tazarrunâme ( Tanrıya Yalvarış ), Tezkiretü’l Evliya ( Erenler Tezkiresi ), Maarifnâme Adlı eserleri vardır.
Aşıkpaşazade:
- Tarih yazarı olarak ün yapmıştır.
- Sade bir dil kullanmıştır.
- En önemli eseri Tevârih-i Ali Osman’dır
Sehi Bey:
- Sade bir dil kullanmıştır.
- En önemli eseri Heşt-Behişt’tir.
- İlk Osmanlı tezkiresidir. 200 kadar şairin bilgisidir.
Seydi Ali Reis:
- Aslen denizci olan bir şair ve yazardır.
- Miratü’l Memalik en önemli eseridir. Hint seferinde yaşadıklarını anlatır.
- Kitab’ül Muhit adlı eserinde ise denizcilik bilgileri vardır.
Piri Reis:
- Kitab-ı Bahriye adlı denizcilik kitabı vardır.
Katip Çelebi:
- Birçok alanda eser vermiştir. ( Tarih-Coğrafya )
- Sade bir nesri kullanmıştır.
- Keşfü’z Zünun – Bibliyografya kitabıdır. On bin yazar hakkında bilgi vardır.
- Cihannüma – Coğrafya eseridir.
- Fezleke – Tarihi olayların anlatıldığı kitaplardır.
- Tuhfetü’l Kibar: Deniz Seferleri anlatılır.
- Mizan’ül Hak : Dini-Ahlaki konuları işleyen didaktik bir eserdir.
- Düsturu’l Amal: Devletteki aksaklıkların anlatıldığı eserdir.
Evliya Çelebi:
- Seyahatname türünde eserler vermiştir.
- Sade ve doğal bir dili vardır.
- Seyahatname en önemli eseridir.
Mercimek Ahmet:
- Sade nesir örnekleri vermiştir.
- Kabusname en önemli eseridir.
Ayrıca;
Oruç Bey Tarihi – Oruç Bey
Selçuknâme – Yazıcıoğlu Ali
Kitab-ı Cihannüma – Neşri
Düsturname – Enveri
Selatinname – Kemal
Künhü’l Ahbar – Gelibolulu Mustafa Ali
Risale – Koçibey ( İlk Rapor Örneği )
Şecere-i Türk – Ebu’l Gazi Bahadır Han
Şecere-i Terakkime – Ebu’l Gazi Bahadır Han
Babürnâme – Babür Şah
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder