2 Eylül 2010 Perşembe

DİVAN EDEBİYATI

                           DİVAN EDEBİYATI
   Genel Özellikleri:
  • Arap ve İran edebiyatlarının etkisiyle oluşmuş aydın zümrenin edebiyatıdır.
  • Dil konu ve biçim özelliklerini de İran ve Araplardan almıştır.
  • Eserlerin tamamı yazılıdır.
  • Anonim ürünler yoktur.
  • Düz yazı kullanmakla birlikte, şiir daha çok kullanılmıştır.
  • Din dışı bireysel konulara yönelinmiştir.
  • 13. yy dönemin başlangıcıdır.
  • 19. yy. ikinci yarısına kadar devam etmiştir.
  • Dil oldukça ağırdır.
  • Saraydan destek gördüğü için “Saray Edebiyatı” da denilir.






    Divan Şiiri:
  • Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
  • Çoğunlukla beyit kullanılmış, nadiren de dörtlük görülmüştür.
  • Şarkı ve Tuyuğ dışındaki türler Arap-İran edebiyatlarından alınmıştır.
  • Genellikle tam ve zengin kafiye kullanılmıştır.
  • Parça güzelliğine önem verilir.
  • Dil süslü ve sanatlıdır. Mazmun adı verilen çeşitli kalıplar kullanılır.
  • Sanat sanat için yapılır.
  • Konular genellikle soyuttur.
  • Göz için kafiye anlayışı esastır.
  • Dil Arapça ve Farsçadan oluşan Osmanlıcadır.
  • Aşk, şarap, tabiat gibi konular ele alınır.
  • Nazirecilik geleneği hâkimdir.




Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
A-   Beyitlerle Yazılan Nazım Şekilleri
Gazel:
  • Güzellik, aşk, kadın, şarap gibi konuları işler.
  • En az 5 en çok 15 beyitten oluşur.
  • Aruzun bütün kalıplarıyla yazılabilir.
  • Uyak düzeni aşağıdaki gibidir.
------------ a               --------- b             ---------- c         -------- d
------------ a               --------- a             ---------- a         -------- a
  • Gazelin ilk beyitine “matla”, son beyitine “makta” denir
  • En güzel beyitine “beyt’ül gazel”, ya da “Şah beyit” denir.
  • Genellikle konu bütünlüğü yoktur.
  • Konu bütünlüğü olmayan gazellere “Yek-avaz” gazel denir.
  • Konu bütünlüğü olan gazellere “Yek-ahenk” denir.
  • Şairin mahlasının bulunduğu beyite “mahlashane” ya da “taçbeyit” denir.

  Müstezat Gazel: Her dizesinden sonra aynı aruz kalıbının kısaltılmış şekliyle yapılan gazeldir.

  Musammat Gazel: Dizelerin ortasında da uyak bulunan gazellerdir.
  Terbî: Bir gazelin beyitlerine başka şair tarafından aynı ölçüde iki mısra eklenmesiyle oluşur.
   Tahmis: Gazelin beyitleri arasına üç dize eklenmesidir.





Kaside:
  • En az 33 en fazla 99 beyitten oluşur.
  • Uyak düzeni aşağıdaki gibidir.
-------- a           ------- b          -------- c         ------- d
-------- a           ------- a          -------- a         ------- a
  • Herhangi bir kişiyi övmek için yazılır.
  • Kasidede bir şeyin tasvir edildiği bölüme “NESİB” denir.
  • Nesibten sonra aynı vezinle söylenen gazale “TEGAZZÜL” denir.
  • Asıl konuya geçişi sağlayan bölüme “GİRİZGAH” denir.
  • Yazarın istediği kişiyi övdüğü bölüme “MEDHİYE” denir.
  • Şairin kendisini övdüğü bölüme “FAHRİYE” denir.
  • Şairin övdüğü kişi ve yakınları için dua ettiği bölüme “DUA” denir.
  • Allah’ın birliğini anlatan kasidelere “ Tevhid” denir.
  • Allah’a dua etmek için yazılan kasidelere “Münacat” denir.
  • Herhangi birisini övmek için yazılanlara “Methiye” denir.
  • Peygamberi övmek için yazılan kasideler “Naat” denir.
  • Birisini eleştirmek için yazılanlara “Hicviye” denir.
  • Ölen birisinin arkasından yazılan kasidelere “Mersiye” denir.
  • Nesib bölümündeki konuya göre adlandırılır. ( Su kasidesi, Kış kasidesi )
  • En güzel beyitine “beyt’ül kasid” denir.


Mesnevi:
  • Roman ve hikayenin yerini tutan türdür.
  • Beyit sınırı yoktur.
  • Kafiye düzeni aşağıdaki gibidir.
-------- a          ------- b            ------- c          ------- d
-------- a          ------- b            ------- c          ------- d
  • Efsaneler, kahramanlıklar ve aşk konuları sıklıkla işlenir.
  • Beş mesneviden oluşan şekillere “HAMSE” denir.
  • Türk edebiyatındaki ilk örneği “Kutadgu Bilig” dir.
  • En iyi örnekleri “Hüsn-ü Aşk”, “Leyla vü Mecnun”, “Mesnevi” de görülür.

B-    Bentlerle Yazılanlar

Rubai:
  • Kafiye düzeni  “aaxa” şeklindedir.
  • Aruzun belli kalıplarıyla yazılır.
  • Genellikle felsefi konular işlenir.
  • Ömer Hayam ve Mevlana’nın rubaileri meşhurdur.
  • Tek dörtlük halinde yazılır.
  • Günümüzde canlılığını koruyan bir türdür.





Tuyuğ:
  • Divan edebiyatına Türklerin kattığı bir türdür.
  • Felsefi konular sıklıkla işlenir.
  • Kafiye düzeni “aaxa” şeklindedir.
  • Kadı Burhaneddin’in tuyuğları meşhurdur.
  • Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün vezniyle yazılır.

Murabba:
  • Bentlerle yazılmış nazım türüdür.
  • 3 ile 7 bent arasındadır.
  • aaaa / bbba / ccca  şeklinde kafiye düzeni vardır.
  • Genellikle tasavvufi konular işlenir.

Şarkı:
  • Türklerin divan edebiyatına kattığı bir türdür.
  • Aşk, kadın, şarap konuları işlenmiştir.
  • En az  2 en fazla 5 dörtlükten oluşur.
  • Son zamanlarda müzik eşliğinde söylenmiştir.
  • Nedim bu türün en başarılı örneklerini vermiştir.
  • Üçüncü mısralara “Miyan” adı verilir.


Terkib-i Bent:
  • 5 ile 10 bent arasında oluşur.
  • Bentler 5 ile 10 beyitten oluşur.
  • Uyak düzeni aşağıdaki şekildedir.
       I-   aa / xa / xa / xa / bb
      II-    cc / xc / xc / xc / dd
  • Mersiyeler çoğunlukla bu türde yazılır.
  • Son beyite “vasıta” beyiti denir.
  • Didaktik felsefi konular işlenir.
  • Ziya Paşa bu türde önemli örnekler vermiştir.

Terci-i Bent:
  • Terkib-i bentten farklı olarak vasıta beyit aynen tekrarlanır.
  • Daha çok din ve felsefe konuları işlenir.

 Serbest Müstezat:
  • Kısa ve uzun dizelerin oluşturduğu türdür.
  • Kısa mısraların ölçüsü şiirin ölçüsünün bir parçasıdır.
  • Ölçüye dikkat edilmez.
  • Fransız edebiyatından dilimize girmiştir.
  • Özellikle Servet-i Fünun ve Fecri Ati şairleri tarafından sık kullanılmıştır.



Sone:
  • 14 dizeden oluşmaktadır.
  • abba / abba / ccd / ede şeklinde uyaklanır.
  • İtalyan edebiyatından dilimize geçmiştir.

Terza-rima:
  • Üçlükler halinde yazılır.
  • İtalyan edebiyatı ürünüdür. Edebiyatımıza Fransız edebiyatından girmiştir.
  • aba / bcb / cdc / ded / efe / f  şeklinde uyaklanır.


           Divan Edebiyatı Şairleri
Hoca Dehhani:
  • 13. yy. da yaşamış bir şairdir.
  • Divan edebiyatının kurucusu sayılır.
  • Özellikle din dışı konularda şiirler yamıştır.
  • Farsça “Selçuklu Şehnamesi” adlı eseri vardır. 20 bin beyit civarındadır.

Sultan Veled:
  • Mevlana’nın oğludur. Farsça yazmıştır.
  • “İbtidanâme”, “İntihâname”, “Rübabnâme” adlı eserleri vardır.

Aşık Paşa:
  • Türkçe’nin büyük savunucusudur.
  • Hece ölçüsüyle de yazmıştır.
  • “Garipnâme” adlı didaktik eseri önemlidir.

Ahmedi:
  • 14. yy. ın en büyük şairidir.
  • İlk “Divan” hazırlayan şairdir. ( Bu yüzden asıl kurucu sayılır.)
  • Din dışı konuları işlemiştir.
  • “Divan”, “İskendernâme”, “Cemşid ü Hurşit” adlı eserleri önemlidir.
  • Osmanlı tarihi de yazmıştır.

Gülşehri:
  • 14. yy.ın önemli şairlerindendir.
  • Attar’dan çevirdiği “Mantıku’t Tayr” adlı eseriyle tanınmıştır.
  • “Feleknâme” adlı farsça bir eseri de vardır.

Kadı Burhanettin:
  • 14. yy. da yaşamış sultan şairdir.
  • Aruz ve heceyi kullanmıştır.
  • Tuyuğları ile tanınır.
  • “Divan” adlı eseri vardır.

Nesimi:
  • 14. yy. şairlerinden olup Azeri şivesi kullanmıştır.
  • Özellikle tuyuğlarıyla tanınmıştır.
  • Hurufi inancına bağlıdır.
  • Türkçe ve Farsça olmak üzere iki divanı vardır.
  • Derisi yüzülerek öldürülmüştür.

Şeyhi:
  • 15. yy. da yaşamıi bir şairdir.
  • “Harnâme”, “Hüsrev ü Şirin” ve “Divan” vardır.
  • En iyi Hüsrev ü Şirin çevirisi kabul edilir.

Ahmet Paşa:
  • 15. yy. dönemi şairlerindendir.
  • 16. yy şairlerini de önemli ölçüde etkilemiştir.
  • “Divan” önemli eseridir.

Necati Bey:
  • Mahallileşme akımını başlatmıştır.
  • Bilinen tek eseri “Divan” ıdır.
  • Türkçe kalıpları sıklıkla kullanmıştır.



Süleyman Çelebi:
  • 15. yy şairidir.
  • “Vesiletü’n Necat” ( Mevlit ) adlı önemli eser vardır.

Ali Şir Nevâi:
  • 15. yy. Çağatay edebiyatı şairlerindendir.
  • Türkçe’nin en büyük temsilcilerindendir.
  • Muhakemet’ül Lügateyn ( Türkçe-Farsça  karşılaştırması )
  • Mecâlisü’n Nefais ( İlk Şairler Tezkiresidir )
  • Mizânü’l Evzan ( Aruz Vezni İncelemesidir )
  • Hamse sahibidir.
  • 4 Türkçe Divan’ı ve 1 Farsça Divan’ı vardır.

Fuzuli:
  • 16. yy. şairlerindendir. Azeri Türkçesiyle şiirler yazmıştır.
  • Platonik aşk anlayışına sahip lirik bir şairdir.
  • “Leyla vü Mecnun” hikayesi en önemli eseridir.
  • Arapça, Farsça, Türkçe “Divan”ı vardır.
  • Şikayetnâme, Beng ü Bade, Heft Cam, Rind ü Zahid, Hadikatü’s Süeda, Hadis-i Erbain önemli eserleri arasındadır.


Baki:
  • 16. yy. şairlerinden olup din dışı konularda yazmıştır.
  • Sultan’uş Şüara kabul edilir.
  • Gazellerin yer aldığı Türkçe “Divan”ı vardır.
  • “Kanuni Mersiye”si bir başka önemli eseridir.
  • Ayrıca Arapça ve Farsça’dan tercümeleri de vardır.

Bağdatlı Ruhi:
  • 17. yy. kaside şairlerindendir.
  • Dönemin bozukluklarını şiirlerine yansıtmıştır.
  • “Divan” ı ve “Terkib-i Bend”i ile ünlüdür.
  • Ziya Paşa’yı etkilemiştir.

Nef’i:
  • 17. yy. kaside şairlerindendir. Hicivleriyle ünlüdür.
  • Dili Ağır ve sanatlarla süslüdür.
  • Türkçe ve Farsça “Divan”ı vardır.
  • “Siham-ı Kaza” en önemli eseridir.

Nabi:
  • 17. yy didaktik şiirinin en büyük üstadıdır.
  • “Türkçe Divan”, “Farsça Divan”, “Hayriye” ( Öğütler ), “Hayrabad”,
 “Tuhfet’ül Harameyn”, “Sûrname” önemli eserlerindendir.



Nedim:
  • Lale Devri eğlencelerini şiirlerine yansıtan bir şairdir.
  • Özellikle şarkılarıyla tanınır.
  • “İstanbul Şairi” olarak anılır.
  • Mahalli akımdan etkilenmiş hece ölçüsüyle de şiirler yazmıştır.
  • “Divan”ı vardır.

Şeyh Galip:
  • Divan edebiyatının son büyük şairidir.
  • Galata mevlevihanesinde Şeyhlik yapmıştır.
  • Sebk-i Hindi ( Hint Üslubu ) den etklilenmiştir.
  • “Divan”ı ve “Hüsn-ü Aşk” (İlahi Aşk) önemli eserlerindendir.
  • Dili ağır ve süslüdür.







                                     Divan Nesri
Özellikleri:
  • Arapça ve Farsça’dan çok etkilenilmiştir.
  • Cümleler bağlaçlarla uzatılmıştır.
  • Secilere sıklıkla yer verilmiştir.
  • İlmi konularda yazılanlarda sanatsız anlatım dikkat çeker.
  • Sade ve süslü olmak üzere iki grupta incelenir.
Sade Nesir:
  • Daha çok bilimsel konularda yazılır.
  • Yabancı sözcük sayısı azdır.
  • Bazı sade nesir örnekleri:
Seydi Ali Reis           ---   Mirat’ül Memâlik
Aşıkpaşazade            ---  Tevarih-i Ali Osman
Mercimek Ahmet     ---  Kabusnâme
Evliya Çelebi            ---  Seyahatname
Sanatlı Nesir:
  • Şiirdeki süsten ve gösterişten etkilenmiştir.
  • Bu türün en büyük temsilcisi Sinan Paşa’dır

Tezkire: Günümüzdeki biyografinin karşılığıdır. Mecâlisü’n Nefâis ilk tezkiredir.
 Heşt Behişt ( Sehi Bey Tezkiresi ) önemlidir.
Siyer: Peygamberimizin hayatının anlatıldığı eserlerdir. ( Siyer-i Nebi )
Hilye: Hz. Muhammet ve dört halifenin çeşitli özelliklerini anlatır.
Mektup: Divan edebiyatında “Münşeat” olarak adlandırılır. ( Şikayetname )
Seyahatname: Gezi yazısı türündedir. Seyahatname ( Evliya Çelebi ),
Mirat’ül Memalik ( Seydi Ali Reis ), Mihnet-i Keşan ( İzzet Molla )
Sefaretnâme: Büyükelçilerin yazmış olduğu erlerdir.
Paris Sefaretnâmesi (28 Mehmet Çelebi),  Viyana Sefaretnâmesi ( Kara Mehmet )
Sûrnâme: Sünnet ve düğünlerin anlatıldığı türdür.
Şehrengiz: Şehir güzelliklerinin anlatıldığı eserlerdir.
Gazavetnâme: Din uğruna yapılmış olan savaşlar anlatılır.

Sinan Paşa:
  • İyi bir matematikçi, tasavvufçu ve şairdir.
  • Süslü nesir ilk temsilcisidir.
  • Tazarrunâme ( Tanrıya Yalvarış ), Tezkiretü’l Evliya ( Erenler Tezkiresi ), Maarifnâme Adlı eserleri vardır.


Aşıkpaşazade:
  • Tarih yazarı olarak ün yapmıştır.
  • Sade bir dil kullanmıştır.
  • En önemli eseri Tevârih-i Ali Osman’dır


Sehi Bey:
  • Sade bir dil kullanmıştır.
  • En önemli eseri Heşt-Behişt’tir.
  • İlk Osmanlı tezkiresidir. 200 kadar şairin bilgisidir.

Seydi Ali Reis:
  • Aslen denizci olan bir şair ve yazardır.
  • Miratü’l Memalik en önemli eseridir. Hint seferinde yaşadıklarını anlatır.
  • Kitab’ül Muhit adlı eserinde ise denizcilik bilgileri vardır.

Piri Reis:
  • Kitab-ı Bahriye adlı denizcilik kitabı vardır.

Katip Çelebi:
  • Birçok alanda eser vermiştir. ( Tarih-Coğrafya )
  • Sade bir nesri kullanmıştır.
  • Keşfü’z Zünun – Bibliyografya kitabıdır. On bin yazar hakkında bilgi vardır.
  • Cihannüma – Coğrafya eseridir.
  • Fezleke – Tarihi olayların anlatıldığı kitaplardır.
  • Tuhfetü’l Kibar: Deniz Seferleri anlatılır.
  • Mizan’ül Hak : Dini-Ahlaki konuları işleyen didaktik bir eserdir.
  • Düsturu’l Amal: Devletteki aksaklıkların anlatıldığı eserdir.

Evliya Çelebi:
  • Seyahatname türünde eserler vermiştir.
  • Sade ve doğal bir dili vardır.
  • Seyahatname en önemli eseridir.

Mercimek Ahmet:
  • Sade nesir örnekleri vermiştir.
  • Kabusname en önemli eseridir.



   Ayrıca;
Oruç Bey Tarihi – Oruç Bey
Selçuknâme – Yazıcıoğlu Ali
Kitab-ı Cihannüma – Neşri
Düsturname – Enveri
Selatinname – Kemal
Künhü’l Ahbar – Gelibolulu Mustafa Ali
Risale – Koçibey ( İlk Rapor Örneği )
Şecere-i Türk – Ebu’l Gazi Bahadır Han
Şecere-i Terakkime – Ebu’l Gazi Bahadır Han
Babürnâme – Babür Şah

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder