2 Eylül 2010 Perşembe

TANZİMAT EDEBİYATI

Tanzimat Edebiyatı ( 1. Dönem )
  • Sanat toplum içindir görüşünü benimsemiştir.
  • Aruz ölçüsü hakim olmakla beraber hece ölçüsü de kullanılmıştır.
  • Sanatçılar istisnalar dışında romantizm akımından etkilenmiştir.
  • Şiirde konu bütünlüğü ele alınmıştır.
  • Fransız İhtilali’nin etkisiyle adalet, eşitlik, hürriyet gibi kavramlar şiire girmiştir.
  • Sanatçıların tamamı; devlet adamı, gazeteci, yazar, şair gibi çok yönlüdür.
  • Dilde sadeleşmeyi amaç edinmişlerdir. Ancak başarılı olamamışlar.
  • Noktalama işaretleri kullanılmaya başlanmıştır.
  • Roman, tiyatro, eleştiri, anı, modern öykü, gazete gibi türler edebiyatımıza girmiştir,


Şinasi:
  • Tanzimat edebiyatının kurucularından ve öncülerindendir.
  • Agah Efendi ile çıkardıkları “Tercüman-ı Ahval” Tanzimat edebiyatının başlangıcıdır.
  • İlk makale olan “Mukaddime”yi yazmıştır.
  • İlk tiyatroyu yazmıştır. “Şair Evlenmesi”
  • İlk kez “noktalama işaretlerini” kullanmıştır.
  • La Fonteine’den çeviriler yapmıştır.
  • Tasvir-i Efkar gazetesini yayınlanmıştır.
  • Dilde sadeleşmeyi savunmuştur.
  • “Şair Evlenmesi”, “Durub-u Emsâl-i Osmaniye”, “Tercüme-i Manzume”,                 “Müntehebât-ı Eş’ar” adlı eserleri yazmıştır.

Ziya Paşa:
  • Tanzimat döneminin bütün özelliklerini taşır.
  • “Şiir ve İnşa”da Divan Edebiyatını, “Harabat” adlı şiir antolojisiyle de yeni edebiyatı eleştirmeiştir.
  • Namık Kemal ile büyük bir çekişme içerisindedir.
  • Terkib-i Bent ve Teci-i Bent’leriyle ünlüdür.
  • “Defter-i Amâl”(Anı), “Zafernâme”(Hiciv), “Harabat”(Divan Şiiri),                                       “Eş-ar’ı Ziya”(Şiir), “Rüya”(Röportaj) önemli eserleridir.

Namık Kemal:
  • Tanzimat edebiyatında neredeye her türde eser vermitir.
  • “Vatan Şair”i olarak tanınmıştır.
  • “Tasvir-i Efkar”, “Hürriyet”, “”İbret” gazetelerinde yazmıştır.
  • Şekil yönünden eskiden kurtulamamıştır.
  • Vatan ve hürriyet konularını işlemiştir.
  • Tiyatroyu halkı eğitmek için kullanmıştır.
  • Romantizm akımının temsilcisidir.
  • İlk Eleştiri “Tahrib-i Harabat”
  • İlk Tarihi Roman “Cezmi”
  • İlk Edebi Roman “İntibah”ı kaleme almıştır.
  • “Vatan Yahut Silistre”, “Akif Bey”, “Gülnihal”, “Kara Bela”, “Zavallı Çocuk”, “Celaleddin-i Harzemşah” tiyatro eserleridir.
  • “Cezmi”, “İntibah” roman türündeki eserleridir.
  • “Takip”, “Tahrib-i Harabat”, “Renan Müdafanamesi” eleştirileridir.
  • “Silistre Muhasarası”, “Osmanlı Tarihi”, “Büyük İslam Tarihi”, “Kanije”,                      “Evrak-ı Perişan” tarih eserleridir.

Ahmet Vefik Paşa:
  • Tanzimat döneminin milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının temsilcisidir.
  • Bursa’da açtırdığı tiyatro ile tiyatroyu Anadolu’ya taşımıştır.
  • Moliere’den yaptığı çevirilerle tanınmıştır.
  • Dil ve tarih alanında birçok eser yayınlamıştır.
  • “Şecere-i Türk”(Çeviri), “Lehçe-i Osman”(Sözlük),
  • “Zor Nikah”, “Zoraki Tabip”, “Tabib-i Aşk”, “Azarya” (Uyarlama)
  • “Kocalar Mektebi”, “Kadınlar Mektebi”, Tarüffe (Çeviri)

Ahmet Mithat Efendi:
  • Halk için roman anlayışını başlatan yazardır.
  • Halkın okuma zevkini geliştirmek için yazmıştır.
  • Çok verimli bir şairdir. 200’e yakın eser vermiştir.
  • Tarih, coğrafya, felsefe gibi birçok bilimi romana aktarmıştır.
  • Sanatı zayıf; ancak dili oldukça sadedir.
  • Eserlerinin çoğunda romantizm akımının etkisi vardır.
  • “Letaif-i Rivayet”(ilk öykü-25 cilt), “Yeniçeriler”, “Kıssadan Hisse”(Hikaye)
  • “Hasan Mellah”, “Hüseyin Fellah”, “Felatun Beyle Rakım Efendi”, “Jön Türk”, “Henüz On Yedi Yaşında”, “Dürdane Hanım”, “Süleyman Müsli” (Roman)

Şemsettin Sami:
  • İlk yerli romanın yazarıdır. (Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat)
  • Türk dilinin sadeleştirilmesi için önemli çalışmalar yapmıştır.
  • Birçok lügat çalışması yapmıştır.
  • “Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat” (roman), “Besa Yahud Ahde Vefa” (Tiyatro),                         “Seydi Yahya” (Tiyatro), “Kamus-i Türki” (Türkçe Sözlük),                                         “Kamus-i Frensevi” (Fransızca Sözlük), “Kamus-ül Alâm” ( Ünlüler Ansiklopedisi )

Ahmet Cevdet Paşa:
  • “Tarih-i Cevdet”, “Tezâkir”, “Mecelle”

Direktör Ali Bey:
  • “Kokana Yatıyor”, “Ayyar Hamza”, “Letafet”, “Lehçet-ül Hakayık”

Tanzimat Edebiyatı ( 2. Dönem )

  • Sanat sanat içindir görüşünü benimsemişlerdir.
  • Kullandıkları dil oldukça ağırdır.
Abdülhak Hamit Tarhan:
  • Sanat sanat içindir görüşünü benimsemiş ve şiire birçok yenilik getirmiştir.
  • Günlük yaşam, aşk, doğa, ölüm şiirinin konularını oluşturmuştur.
  • Şiirlerinde tezatlara çok fazla yer verilmiştir.
  • İlk pastoral şiiri yazmıştır. ( Sahra )
  • Şiirlerinde aruz egemen olmakla birlikte heceyi de kullanmıştır.
  • Döneminde “Şair-i Azâm” olarak adlandırılmıştır.
  • Tiyatro eserleri sahnelenmek için değil, okunmak için yazılmıştır.
  • Tiyatrolarında konuları genellikle tarihten almıştır.
  • Şiir ve düzyazıyı karıştırmıştır.
  • “Sahra”, “Makber”, “Hacle”, “Ölü”, “Divaneliklerim”, “Garam”, “Bâlâdan Bir Ses” “Bunlar O’dur” ( Şiir )
  • “Eşber”, “Fitnen”, “Duhter-i Hindu”, “İçli Kız”, “Macerayı Aşk”, “Sabr u Sebat”, “Tayflar Geçidi”, “Nesteren”, “Turhan” ( Tiyatro )

Recaizade Mahmut Ekrem:
  • Şiir, roman, öykü, tiyatro ve eleştiri türlerinde eserler vermiştir.
  • Sanatta yenilik taraftarı genç kuşaklara öncülük etmiştir.
  • Servet-i Fünun topluluğunun doğuşunda etkili olmuştur.
  • Edebiyatta tamamen Batı’yı örnek almıştır.
  • Kulak için kafiye görüşünü ortaya çıkarmıştır.
  • Şiirde tek amaç güzelliktir görüşünü benimsemiştir.
  • İlk realist romanı yazmıştır. ( Araba Sevdası )
  • “Nağme-i Seher”, “Yadigar-ı Şebab”, “Zemzeme 1-2-3”, “Pejmurde” ( Şiir )                        “Vuslat”, “Afife Anjelik”, “Çok Bilen Çok Yanılır” ( Tiyatro )                                              “Araba Sevadası” ( Roman )                                                                                                “Şemsa”, “Muhsin Bey” ( Hikaye )                                                                                          “Takdir-i Elhan” (Eleştiri), “Talim-i Edebiyat” (Ders Kitabı)

Muallim Naci:
  • Dönemin önemli roman yazarlarındandır.
  • İlk köy romanını yazmıştır. (Karabibik)
  • Edebiyatımızın ilk tezli romanını yazmıştır. (Zehra)
  • Naturalizmin etkisinde kalmıştır.
  • “Karabibik”, “Zehra”, “Heves Ettim”, “Hâlâ Güzel”

Samipaşazade Sezai:
  • Tanzimat dönemi gerçekçi yazarlarındandır.
  • Batılı anlamda ilk öyküyü yazmıştır. ( Küçük Şeyler )
  • Sanat sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
  • “Sergüzeşt” (Roman), “Küçük Şeyler” (Öykü), “Pir” (Tiyatro),                                    “Rumuzu’l Edep” (Edebiyat Kavramları), “İclal” (Mektuplar)





Muallim Naci:
  • Tanzimat döneminin şiir, eleştiri, edebiyat ve dil alanında çalışmalar yapmıştır.
  • Divan edebiyatı geleneğini sürdürmektedir.
  • Recaizade ile girdiği tartışmalarla tanınır.
  • Hem batı hem de eski dile uygun sade dilde şiirler yazmıştır.
  • “Ateşpare”, “Füruzan”, “Şerare” (Şiir), “Demdeme” (Eleştiri),                                    “Istılahat-ı Edebiye”(Edebiyat), “Lügat-i Naci” ( Sözlük ), “Ömer’in Çocukluğu”( Anı )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder